zondag 5 februari 2012

Even Apeldoorn bellen.....

"Had ik maar nooit gebeld!!" Dat denk ik nu dus, maar ja dan was het vast een andere keer wel uitgekomen! Wat is er gebeurd?? Ik zal bij het begin beginnen, ruim een maand geleden  zag Tontje dat beneden bij de watermeter, waar dus het water het huis binnen komt, de leiding wat drupte. Omdat de loodgieter er toevallig was voor de vaatwasser vroegen we hem hier ook even naar te kijken. "Daar ga ik niet aanzitten als het water erop zit dus de hoofdkraan moet gelokaliseerd worden in de voortuin" was zijn antwoord. Bel even naar de gemeente om dat ding te laten lokaliseren en dan kan ik eraan werken. Er ging een periode van kerst, oud op nieuw, vorst en sneeuw voorbij voordat ik eindelijk de gemeente belde om de "curb stop" (hoofdkraan) te laten lokaliseren in de voortuin. Normaal wordt 1x in de zoveel tijd de huizen langsgegaan om de curb stops in de voortuinen te lokaliseren, door de loop der tijd raken ze natuurlijk overgroeid en de blauwe pijlen, die op de stoep markeren waar ze moeten zitten, vervagen. Afijn dus ik belde afgelopen woensdagmorgen de gemeente en toen ik woensdagmiddag na een lunch bij een vriendin thuis kwam trof ik mijn voortuin zo aan:
?????, een pion dacht ik!! Bij de voordeur vond ik een briefje met de tekst: "need to test pressure, leak?" Dus binnen maar gelijk het telefoonnummer gebeld dat op het briefje stond en ik kreeg de kerel aan de telefoon die hier was geweest. Hij begon gelijk een heel verhaal af te steken over leaks, taps, bibs, hoses enz....ik snapte er niets van het enige wat ik opving was dat het water was afgesloten. Waarschijnlijk omdat ik daar zo verontwaardigd op reageerde zei hij dat hij binnen 30 minuten bij me zou zijn. Eenmaal hier meldde hij al direct dat het water er niet terug op zou gaan want de lek was van zodanige aard dat het water bevuild zou kunnen zijn en dat het schade zou kunnen veroorzaken voor ons en de buren. Even voor de goede orde wij hebben niets gemerkt van verlies in de waterdruk in huis. Wat was zijn verhaal nu; ze kwamen hier om de curb stop te lokaliseren en toen ze het ding vrij maakte zagen ze dat de grond erg nat was toen hebben ze een gat gemaakt (1.50-2 meter diep) om bij de leiding te kunnen en daar zagen ze dat het flink lekte. Als de kraan uit ging stopte dat en als ze 'm aan zette begon het weer. Door een druktest te doen op de leiding van binnen uit het huis konden ze zien dat de lek zat op het gedeelte van de curb stop naar het huis (op ons gedeelte) en niet van de curb stop naar de stoep (gedeelte van de gemeente). En je raad het al de kosten om het te laten maken zouden voor ons zijn omdat het op "ons gedeelte" zat. Het is hier niet net als in Nederland dat ze service bieden tot IN het huis. Als oplossing vertelde ze mij dat er een nieuwe leiding zou moeten worden geschoten van de curb stop tot in het huis, om dat te doen hadden ze de loodgieter al gebeld die dat zou doen, hij is de enige in de stad die dat zou kunnen doen en hij zou later op de avond langskomen voor een offerte. In de tussentijd zouden ze ons aansluiten op het water van de buren, dus een tuinslang van de buitenkraan van de buren naar onze buitenkraan achter op het dek en zo had ik toch in de tussentijd water.
En dat zag er dus zo uit
Ik moet zeggen dat ik "pretty overwhelmed" was door het verhaal wat ze me vertelde, ze liepen van hot naar her en gebruikten wederom termen die voor mij vreemd waren. Tegelijkertijd vroeg ik me af: "waarom lag er geen modderpoel in de tuin?", "waarom is die boom dan niet verzakt", "hoe lang gaat dit duren", "is er echt geen andere oplossing" of "is er echt geen andere loodgieter die dit kan maken". Voor ik het wist waren ze weer foetsie. Nou ja Tontje ondertussen gebeld en hij zou gelukkig redelijk op tijd thuis zijn dus hopen op tijd genoeg voor die loodgieter z'n offerte ging maken. Afijn 17.30 staat de loodgieter op de stoep (Tontje was thuis) en hij ging 'ns kijken en meten. Ook hij opperde dat dit de enige oplossing, dit soort leidingen was eigenlijk troep en blablabla.... Hij zou een leiding van 80ft. (ruim 24m) moeten schieten, het kostte $50 per ft. dus totaal... precies $4000! De langste die hij ooit gedaan had vermeldde hij, tja daar hebben wij wat aan!! F**k dachten wij en Tontje riep gelijk "dat ga ik niet betalen!". Nou, zei ie, als alles goed verliep kon hij het ook wel doen voor $3200, scheelt maar is nog steeds een hoop geld. We zouden er eens over na gaan denken. Dezelfde avond nog onze makelaar gebeld voor advies en onze eigen aannemer, de laatste zou een andere loodgieter langs sturen voor een second opnion.
Wat ons zo stoorde aan de gang van zaken was 1. Ik was niet thuis tijdens het hele gebeuren, hadden zij niet per ongeluk de leiding kapot gemaakt? 2. Waar was de "o zo natte" grond gebleven die ze hadden opgegraven? 3. Waarom hadden ze al een loodgieter gebeld? 4. Is er werkelijk geen andere optie? Toen ik aan die kerel van de gemeente de volgende dag vertelde dat het zo duur was kreeg ik zo'n meelijkwekkende hoofdknik en glimlach, bleh!! En als respons op mijn "we zijn nog andere opties aan het bekijken" kreeg ik te horen" you don't have another option, this is your only option!"
Ik wil het woord "scam" niet gebruiken maar het is toch vreemd allemaal.
Loodgieter nr.2 komt later die dag langs, ook hij op z'n kop dat gat in, kraan aan, kraan uit, ja het lekte nog steeds flink. Maar zei hij, ik kan het wel fiksen voor $1500, niet een hele nieuwe leiding naar het huis maar flink uitgraven eromheen, nieuw stuk leiding en koppelingen en klaar is kees!
Jullie snappen wel voor welke optie wij gekozen hebben. Aanstaande maandag komt hij het maken, tot die tijd zitten we nog met de tuinslang. We moeten nu trouwens de hele nacht de kraan laten lopen in huis omdat anders het water in de slang buiten bevriest, zonde van het water!!! Maar het is gelukkig overdag nog boven nul. De gemeente heeft wel onze meter bij de buren ertussen gezet zodat we wel ons eigen water betalen.
Zoals ik al zei, overdag is het boven nul en met een strak blauwe lucht en het zonnetje is het heerlijk buiten, dus weer tijd om met de meiden even naar de speeltuin te gaan. Niemand snapt waar de winter blijft en veel mensen zeggen dat het allemaal nog komt. Ik vind het wel jammer dat er geen sneeuw ligt maar aan de andere kant scheelt het veel ellende op de weg e.d. (hoewel wij nooit van die Nederlandse taferelen zullen hebben). Ik geloof nu ook weer niet dat we in februari en maart nog 2 meter sneeuw gaan krijgen, ach ja we zullen zien.
Verder heb ik het nieuws nog gekregen dat ik voor alle overige afdelingen toestemming heb gekregen om mee te gaan lopen, afgelopen week heb ik al 2 x het antwoordapparaat van de kraamafdeling ingesproken maar tot nu toe nog niets van gehoord, da's dan weer Canada.
Deze week proberen we het gewoon weer opnieuw.
Tontje is afgelopen week overgegaan naar een ander schema met werken, hij werkt nu 5 dagen en heeft dan 3 dagen vrij continue ipv 5 dagen, 3 vrij, 5 dagen en 2 vrij. Hierdoor is hij per 4 weken 2 dagen extra vrij en ook wat vaker in het weekend zodat we wat meer samen kunnen doen, heel fijn!!
Als laatste nog even deze mooie zonsopgang van afgelopen week:

1 opmerking:

  1. Whaat? Ja hoor! Ik snap je vragen helemaal, wat is er gebeurd tijdens het opgraven???? Ik ben blij dat je een goedkopere oplossing hebt. En je dan ook nog zo voor het blok zetten dat je geen andere keuze hebt! Straks is het voorbij, hebben jullie weer een goede aansluiting. Wees blij dat het nu gebeurd ipv in jullie vakantie.......
    Sterkte ermee!

    Leuk dat je verder mag shadowen!
    Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen