maandag 30 januari 2012

Jobshadowing

                                                       Ik in mijn Canadese zustertenue
Mooi motiefje nietwaar??

Zo mijn weekend zit erop!! Ik heb zaterdag en zondag een late dienst meegedraaid hier in het Chinook Regional Hospital van Lethbridge. Hoe was het??? Leuk in ieder geval om te zien hoe het er hier aan toegaat, interessant omdat ik weer dingen geleerd heb die ik nog niet wist en anders omdat het wel hetzelfde vak is maar op sommige vlakken anders ingevuld wordt. Niet erg verrassend natuurlijk, ik bedoel ieder land heeft zijn eigen maniertjes en visies, wat zeg ik dat kan zelfs al binnen Nederland per provincie of ziekenhuis schelen en dat is allemaal te leren. Maar de taal dat is mijn grootste struikelblok, eerlijk is eerlijk mijn Engels is goed ik kan me goed redden maar in het ziekenhuis lijken ze wel een andere taal te spreken, er worden enorm veel afkortingen gebruikt, daarnaast spreken ze de Latijnse benamingen anders uit (logisch, snap ik) en is er een bepaalde woordenschat die in de supermarkt niet gebruikt wordt. Maar goed ik zal bij het begin beginnen. Voor diegene die niet zoveel met ziekenhuizen en het beroep verpleegkundige hebben, voel je niet schuldig om nu af te haken met verder lezen want voor jullie wordt het een saai stuk!
Zoals je op de foto's ziet heb ik een schitterend uniform aan, verpleegkundigen moeten hun eigen uniformen kopen (scrubs) en je bent eigenlijk vrij om te dragen wat je wil, je hebt enorm veel verschillende motieven en kleuren. Ik dacht dat ik het nog niet zo slecht had gekozen maar Tontje lachte me heel hard uit .......en bedankt!!! Hij vond het maar een oudbollig motief! Je hebt verpleegkundige rondlopen in zoiets, of met open jasjes, of met een gewoon t-shirt of longsleeve-shirts en broek of met zo'n mooi groen ok-pak (geleend van het ziekenhuis). Hierdoor wordt het lastig om te zien wie nu verpleegkundige is of wie van de poetsdienst. Je kleed je thuis om en wast ook je eigen spullen uit. Daarnaast moet je dichte schoenen dragen, slippers/sandalen mag niet, stel dat er een spuit op je voet valt!
Ik had dus een late dienst van 15.00-23.00. Even voor de duidelijkheid, ik moest m'n handjes op m'n rug houden en alleen maar kijken. Aan het begin van je dienst krijg je een mondelinge overdracht van de "charge nurse" van alle kinderen die er op dat moment zijn. De eerste dag was dit met z'n allen aan tafel en de 2e dag moesten we de overdracht horen uit een dictafoon. Net als bij ons (sorry ik blijf in de tegenwoordige tijd wat betreft het Elkerliek) worden de kinderen verdeelt onder de verpleegkundigen die die dienst aanwezig zijn. Deze kinderafdeling heeft ongeveer 11 bedden, allemaal aparte kamers voor kinderen van paar dagen oud tot 18 jaar oud (boxen en zalen kinderen dus). In de late dienst waren er 4 verpleegkundigen waarvan 1 verpleegkundige de "charge nurse" is. Deze verpleegkundige heeft vaak 1 a 2 kinderen onder zich met lichte zorg, daarnaast is zij aanspreekpunt van de afdeling voor die dienst en schakel tussen overige verpleegkundigen en arts. Dus als je een arts nodig zou hebben voor jou kind dan moet je dat doorgeven aan de charge nurse en zij belt de arts en zij koppelt weer met jou terug wat er moet gebeuren. Volgens mij is de "charge nurse" een beetje hetzelfde als bij ons de oude functie van "hoofdverpleegkundige". Door de week is dit ook een vast persoon tijdens kantoortijden (een fulltime functie dus) en buiten kantoortijden wordt een verpleegkundige aangewezen gebaseerd op kennis en ervaring. Afijn na de overdracht van de charge nurse ga je bij je kinderen langs om kennis te maken en je assessment te doen. In het Elkerliek zouden wij dus bij aanvang van dienst kijken hoe het gaat met de kinderen (gerelateerd aan het ziektebeeld) , of het infuus goed zit en goed staat ingesteld, of het kind en ouders nog iets nodig hebben. Hier is de assessment van hele andere orde. Hier wordt het kind letterlijk van top tot teen helemaal nagekeken en beoordeeld op hou je vast; centraal zenuwstelsel (gedrag, mate van bewustzijn, pupil, pijn), cardiovasuculair systeem (met stethoscoop luisteren naar hartritme, hartgeluiden, kleur en temperatuur extremiteiten, capillair refill, huidturgor, fontanel je telt het het hartritme een volle minuut en er wordt op de voet ook gevoeld naar de polsslag frequentie volume regelmatigheid), pulmonair (weer luisteren met stethoscoop naar ademgeluiden, tel een volle minuut aantal AH, luisteren naar evt. bijgeluiden), maagdarmstelsel (hoe is de eetlust, misselijkheid, slikproblemen, gasvorming, ontlasting, evt. de buik palperen, en evt. luisteren met stethoscoop naar darmgeluiden), urinewegen (frequentie plassen, hoeveelheid, kleur, geur, pijn) spieren en skelet (evt. zwellingen rondom gewrichten, beperkingen, kracht, beweging), huid (kleur, temperatuur, uitslag, wondjes) en ogen, oren, keel en neus (kleur, zwelling, infectie, pijn). De eerste 3 zijn het belangrijkste en worden altijd iedere keer volledig gedaan, de overige worden gedaan afhankelijk van opnameindicatie. En iedere 4 uur wordt dit herhaald!!!!! Ik was verbijsterd over hoe uitgebreid dit gedaan werd en voelde me ook heel erg dom toen ik zei dat wij dat nooit zo deden. Daar waren zij dan weer verbaasd over en vroegen hoe ik dan mijn patienten beoordeelde, euuhhhhhh??!!! Toen ik vertelde dat wij eigenlijk nooit met een stethoscoop werkte vroegen ze zich in godsnaam af hoe wij dan de patient beoordeelde op hartslag en ademhaling.
Nou, het infuus (+insteekplaats) wordt ieder uur beoordeeld en ieder uur wordt de pomp gereset en opnieuw het volume ingesteld. Er wordt van ieder kind een vochtbalans bijgehouden in het dossier. Iedere 2 uur wordt er een rapport geschreven over de patient, ze vertelde wel dat het op een volwassenafdeling minder frequent was. Toen ik vertelde dat wij 1x per dienst rapporteerde vroegen ze hoe ik dan alles onthield?! Je zult begrijpen dat het rapport van 1 dienst wel 1 tot 1,5 A4 beslaat en er gaat veel tijd zitten in het rapporteren, daarom is het ook niet te doen om alle rapporten te lezen bij aanvang van je dienst.
Het verpleegkundige en medische dossier zit hier samengevoegd in een dikke map, op zich wel een voordeel als je iets wil opzoeken maar als de arts en vpk de map nodig hebben is het op je beurt wachten.
Ouders doen hier ook aan rooming-in en zijn zelfs nog zelfstandiger dan die van ons, ze mogen zelf in de keuken pakken wat ze nodig hebben aan eten en drinken. Ook de flesjes van de baby's mogen ze zelf opwarmen en geven. Indien een kind sondevoeding moet krijgen dan worden de ouders vrij snel geinstrueerd hoe ze dat moeten doen zodat ze dit ook zelf kunnen. Voeding en pampers krijgen ouders ook van het ziekenhuis. De apparatuur komt ook sterk overeen met die van ons, sat.+RR meters en monitors. Infusen zien er net wat moderner uit, hier hebben ze zelfs voor de TPV een pomp waar 3 systemen in kunnen, ze zullen die ongetwijfeld wel in Nederland op de IC hebben maar wij moesten altijd aanklooien met 3 verschillende pompen of perfusors.
Waar ik ook best verbaasd over was was de isolatie van kinderen. Dit ziekenhuis is een stuk ouder dan het Elkerliek en hier hebben ze dus geen sluizen voor de kamers. Er lag een kind die ivm chemo beschermd moest worden voor ziektekiemen dus wij moesten ons iedere keer helemaal (schort, handschoenen en snoetje) aankleden als we naar binnen gingen maar ondertussen bleef de deur wel de hele avond open staan. De kamer ernaast lag een kind die isolatie had omdat er waarschijnlijk een herpes simplex in het spel was, ook hier moest de verpleegkundige omkleden maar bleef de deur wel de hele avond open???!!! En nee ze hebben hier geen kamers met onderdruk of bovendruk.
Een ander verschil was dat ze hier in het ziekenhuis een R.T. hebben oftewel een respiratiory technician (volgens mij wordt het zo genoemd). Deze verpleegkundige is voor, inderdaad, het respitatoire aspect. Als er dus een kind zou zijn met vernevelingen dan komt deze verpleegkundige jou kind vernevelen, heel handig!! Deze pleeg is voor het hele ziekenhuis en houdt zelf in de gaten wanneer er waar verneveld moet worden, ook doen ze dan de beoordeling na de verneveling.
Er lag een kind aan een ventilatie apparaat (ivm tracheastomie) en toen het apparaat kuren kreeg werd de R.T. gebeld. Een verneveling uit de muur wordt hier trouwens "aerosol" genoemd, was dus even heel verwarrend.
Ik had het geluk dat we ook een opname mochten doen, op zich is dit niet veel anders dan dat wij dat zouden doen, de vragenlijst is alleen wat uitgebreider/specifieker. Wel wordt hier uiteraard weer een volledige assessment gedaan (zoals eerder beschreven).
Verder wordt hier ook alles dubbel gecheckt wat aan de patient gegeven wordt qua medicatie en infusievloeistoffen, ook niet anders dan bij ons.
Ook deze afdeling heeft een speelkamer waar ouders en kinderen gewoon zelf in en uit kunnen lopen ten alle tijde en zelf speelgoed e.d. mee kunnen nemen. We hadden zelfs een vader die zich de halve avond zich had vermaakt met de Wii, tja je moet toch wat als je baby zo klein is dat alleen moeders ervoor kunnen zorgen??!! Naast de kinderafdeling zat nog een klein gedeelte "Mental Health" voor kinderen. Hier worden dus kinderen opgenomen met psychische problemen alleen......wordt dit gedeelte in het weekend gesloten en moeten de patienten op de kinderafdeling verblijven in de tussentijd. Waren de verpleegkundigen op de kinderafdeling ook niet blij mee!
Verpleegkundigen werken in dit ziekenhuis met "rotations" dat houdt in dat ze vaste diensten hebben op vaste dagen, dus ze weten bij wijze al wat ze moeten werken over een half jaar. De meeste verpleegkundigen werken 8 uurs diensten maar er zijn enkele die 12 uur werken. Ook werken ze met "seniority", dat is niet alleen voor het ziekenhuis bij bv Tontje geldt dat ook. Wat houdt dat in; degene die er het langste werkt heeft de meeste rechten, dat kan dus inhouden dat bij het bepalen van "rotations" diegene met "seniority" het eerste voor het zeggen heeft welke diensten ze willen werken, bij het bepalen van vakantie's degene met seniority het eerste mag kiezen, bij het werken van feestdagen bepaalt de "seniority" wie er vrij krijgt en zo verder. Dus als je nieuw bent ben je de pineut (om het netjes te houden). Vonden ze wel raar dat ik zei dat in Nederland (bijna) iedereen gelijk is bij bepalen van diensten, vakanties en vrije dagen??!!
Volgens mij was het dit wel zo'n beetje zoals ik al zei het was leuk om te zien hoe het hier werkt en ik ben blij dat ik de mogelijkheid krijg om hier over de schouders mee te mogen kijken zodat ik me goed kan voorbereiden op mijn assessments maar eerlijkheid gebied mij ook te zeggen dat ik hierdoor wel heimwee krijg naar mijn oude afdeling en mijn oud collega's. Ik had er ook hoofdpijn van aan het einde van de avond, maar het is goed dat die hersenen weer eens flink aan het werk gezet worden!!
Helaas heb ik niet meer foto's dan die hierboven, ze zijn daar wel strikt in maar ik hoop dat ik jullie toch een beetje een indruk heb kunnen geven van hoe het hier werkt.
De manager van de kinderafdeling ging voor mij nog rondbellen in het ziekenhuis of ik ook nog op andere afdelingen terecht kon, ik heb al groen licht voor maternity/newborn (kraam) nu nog wachten voor general medicine (interne afdeling) en mental health (psychiatrie). Wordt dus nog vervolgd.

6 opmerkingen:

  1. Wat gaaf Joyce! Enne laat Tontje maar lachen, je ziet er leuk uit in die scrubs! Ik had mijn eigen witten pak van het lumc mee. Ik viel dus heel erg op. Kijk goed wat ze allemaal doen en onthouden he! Succes verder!!!!
    XXX Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé Joyce, wat leuk om te lezen! Dan moet je niet te veel gaan jobhoppen, anders sta je altijd achteraan in de rij wat betreft diensten en vakanties. Dan is het bij ons gelukkig wel wat eerlijker verdeeld.
    Ik vind je scrubs mooi hoor, het lijkt me alleen dat het zo'n allegaartje wordt in een ziekenhuis.
    En dat volledig lichamelijk onderzoek iedere zoveel uur... pfff ik word er al moe van als ik het lees :-) .
    Maar wat leuk dat je even mee hebt mogen kijken. Ben benieuwd naar je ervaringen op de andere afdelingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt nette scrubs. Ik zag ze ook al hangen bij Wall mart met Snoopy enzo er op omdat Myrthe ernaar op zoek was voor Biologie, maar die koos toch voor simpele groene om eer in de sfeer van Greys Anatomy to blijven.
    Ja uitgebreid zijn ze wel in Canada, dat merk ik ook als patiënt. Onderzoeken worden meerdere keren op je verricht en je moet ook vaak dezelfde vragen nog eens beantwoorden. Ben er zelf nog niet over uit of het Canadese gezondheidssysteem iets vindt of niet. Feit is wel dat ze je hier met een beetje meer respect behandelen vind ik. Lieten ze je in Nederland nog wel eens een tijdje liggen of rondlopen met ontbloot boven of onderlijf, hier wordt je voortdurend ingepakt en wordt ervoor gezorgd dat er zo min mogelijk bloot te zien is.
    Ja ach... zo is er overal ook wat.
    Super gedaan!!
    Ik duim voor je dat de rest ook gaat lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik neem m'n petje voor je af dat je hier zin in hebt!
    Ben ook verpleegkundige (geweest) en dit bericht bevestigt voor mij alleen maar dat ik in elk geval van ze langzalze leven niet meer terug wil.
    Maar ieder is anders; let maar niet op mijn negatieve reactie! Jij ziet het kennelijk wel zitten en ik wens je heel veel succes!
    En je hebt een mooi uniform! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heej Joyce,
    Leuk om je ervaringen te lezen!
    En we missen jou ook nog steeds hoor....
    En als je weer even in Nederland belt kunnen we er uitgebreid live over kletsen....

    Heb er u al zin in....

    Groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klinkt allemaal geweldig Joyce. Zou geweldig zijn als je op die andere afdelingen ook mee mag lopen. Wij hebben nu de nodige ervaring met het Foothills Hospital in Calgary, ook een "oud" gebouw, maar de zorg is Uniek!! Merel (de jongste van 15) overweegt nu ook de verpleging in te gaan en haar voorkeur gaat dan ook naar de kinderafdeling, zelfs het Children Hospital in calgary. ze heeft nog 2 jaar bedenktijd.
    Groeten uit Diamond City.

    BeantwoordenVerwijderen