woensdag 25 januari 2012

Huishoudstuderen

Zo, nu moet ik echt even tijd maken om weer eens te bloggen want het is gewoon schandalig!! Ja ja ik weet het! Niet normaal hoe snel de tijd weer gaat, de maand januari is alweer bijna voorbij en als je me vraagt wat heb je gedaan deze maand ?????? Vanalles en nog wat. De eerste week van januari hebben de meiden nog vakantie gehad en ze hebben zich prima vermaakt met al het speelgoed wat de kerstman gebracht had maar net als echte zusjes zitten ze elkaar ook wel eens in de weg dus ze waren toch ook wel weer blij dat ze naar school mochten, Wies ook weer blij nu had zij het speelgoed allemaal voor zichzelf, zonder een grote bemoeizuchtig zus die zei waar ze wel of niet aan mocht komen.
En met Janske en Sarah op school was het voor mij ook weer tijd om aan de slag te gaan met studeren, ben nu bezig met de basis van verplegen, patienten opnemen, verpleegkundige diagnose stellen, verpleegplan maken, uitvoeren, evalueren en ga zo maar door. Ik begreep al van Abby (mijn bevriende kinderverpleegkundige hier in Lethbridge) dat ze echt niet voor iedere patient een verpleegplan opstellen, ook hier gaat veel op kennis en ervaring en is er veel gedigitaliseerd dus word er vaak een standaardverpleegplan uitgedraaid zoals wij dat ook in Nederland deden. Maar ik denk dat het goed is om terug te gaan naar het begin en van daaruit het verder uit te werken, hoe wordt het hier geleerd en hoe ziet hier zo'n plan eruit. Ook omdat ik dadelijk moet laten zien dat ik met zo'n verpleegplan om kan gaan bij de assessments. Het is taaie stof die soms moeilijk blijft hangen omdat het ook nog allemaal in het Engels is en het valt niet mee om te studeren als er altijd wel een dame hier in huis rond loopt die toch ook aandacht wil. Gelukkig heb ik kunnen regelen dat ik aanstaand weekend hier in het ziekenhuis mee kan lopen op de kinderafdeling met Abby. Jobshadowing, zoals ze dat hier noemen. Ik ben heel blij dat dat hier mogelijk is want ik weet dat we daar in Nederland niet zo weg van waren. Ik heb een "criminal check" moeten laten doen (verklaring van goed gedrag) en gelukkig heb ik niets op mijn kerfstok. Daarnaast moet ik nog wat papieren tekenen i.v.m. geheimhouding e.d. en dan ben ik "good to go". O wacht, ik moet nog een zusterspakje kopen, dat noemen ze hier "scrubs"?! Maar goed iedereen heeft vast wel een keer op tv een Amerikaanse serie/film gezien waar ze zoiets aanhebben, zo'n pak met allerlei motiefjes erop. Hier koopt iedereen dat zelf en die was je thuis ook zelf uit, niet echt hygienisch denk ik dan weer met mijn Nederlandse kop maar voorlopig heb ik geen patientencontact dus wordt ik niet echt "vies". Ik heb 2 late diensten (van 15.00 tot 23.00), niet echt ideaal voor jobshadowing maar ik was natuurlijk afhankelijk van Abby. Vrijdag ga ik kennis maken met de manager van de kinderafdeling, vast wat netwerken en hopelijk kan zij mij ook in contact brengen met andere afdelingen. Ik hoop ook nog op een algemene afdeling, de kraamafdeling en een psychiatrische afdeling mee te kunnen kijken. Dan heb ik de 4 gebieden gezien die tijdens de assessments aan de orde zullen komen. Vooral psychiatrie is van groot belang omdat ik daar nagenoeg bijna geen ervaring in heb en wat hier toch een groter onderdeel in de opleiding is dan in Nederland. De RN (registered nurse) wordt hier breder opgeleid als in Nederland en heeft hier bij het afstuderen een bachelor degree in handen, in Nederland heb je meer verschillende opleidingen en meer niveau's. Maar goed eerst even peilen of ik daar ook mee kan kijken en hopelijk valt er dan ook iets te plannen want ik ben afhankelijk van Tontje's vrije dagen.
Daarnaast ben ik ook druk met de voorbereidingen voor de bruiloft van ons Inge en haar Erwin, maar ik kan ik niet te veel over zeggen omdat zij waarschijnlijk ook dit blog zullen lezen maar om hun nieuwsgierigheid toch een beetje gerust te stellen; het wordt LEUK!!! Verdere details volgen dus na 13 april.
Ondertussen hebben we ook op de winter zitten wachten en sommige hebben het misschien op Facebook wel meegekregen dat we die inderdaad hebben gehad, gehad ja want hij is weer weg!!!! Vorig jaar begon de winter in november, halverwege die maand viel de sneeuw ging de temperatuur onder nul en is die daar niet meer bovenuit gekomen voor maart. Maar nu, we hebben een beetje sneeuw en -20 gehad in november (toen Wieteke hier op vakantie was) en daarna niets meer, tot ongeveer 1,5 week geleden. De winter was  8 gr. warmer dan anders en hoewel het oosten van Canada er af en toe nog van langs kreeg met sneeuwbuien hadden we hier niets. We hadden de familie Kragt over uit Canmore op 13,14 en 15 januari en de 15e ging de temperatuur voorzichtig omlaag om de dagen daarna een snoekduik naar de -25 te maken, koud dat het was!!!! Er kwam ook lichte sneeuw om de haverklap naar beneden maar al met al was het niet meer dan 5-10 cm. Op een gegeven moment was het hier -37 met een gevoelstemperatuur van -46, echt heel erg koud. Dus nu werden er ook weer 13 weerrecords gebroken. Maar zoals ik al zei de winter is weer weg, het is vandaag weer +7gr. en we hebben weer een harde Chinookwind door Lethbridge gieren van 100km/uur. De Chinookwind brengt weer warm weer met zich mee en blablablabla. Afijn je doet er niks aan. In Nederland regent het continue dus het is overal wel wat.
Nou ik ben wel uitgezeverd ondertussen, zoals je ziet hebben we echt niets spannends meegemaakt maar hopelijk kan ik volgende week verslag uitbrengen van mijn stage in het ziekenhuis en misschien ook wel foto's van mij in "scrubs" en de kinderafdeling, ik heb er in ieder geval zin in!!!!

3 opmerkingen:

  1. Ja die scrubs zijn heel apart! Myrthe heeft er laatst een paar gekocht omdat ze bij biologie organen uit elkaar gingen nemen en deze week een big. Plus loopt ze af en toe bij de dierenarts mee, dus altijd handig zo'n setje scrubs!
    Gauw een foto plaatsen en van Tontje in een gebreide onderbroek hebben we ook nog te goed.
    Die winter is hier ook pokke. Wat sneeuw, maar mag geen naam hebben, wel veel ijs overal. Onze paarden staan op een ijsbaan.
    Leuk om weer van jullie te lezen!
    Groetjes,
    Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Joyce,

    Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen op de kinderafdeling. Of er grote verschillen zijn e.d. Of ze daar ook een RS tijd hebben ;-) (heb net 8 maanden op de boxen gestaan)
    Ik hoop zo voor je dat je je examens goed haalt. Het is echt weer terug naar de basis zo te horen.... Even weer diep graven ;-) ....
    Hier hebben we ook een rare winter. Vorige winter sneeuwde we in november al in. En nu moet de echte vorst nog komen, maar ze beloven voor volgende week flinke vorst (voor Nederlandse begrippen dan).
    Dan heb ik onze snowboots niet voor niks gekocht :-) .
    Succes met studeren en wie weet tot april, ik neem aan dat je wel even op de afdeling op de koffie komt.

    Groetjes, Rosalie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Meelopen is leuk hè? Die dagen met Irma vond ik ook geweldig om te zien! Je krijgt toch een beetje een indruk hoe het in een Canadees ziekenhuis gaat.Het is een goede voorbereiding voor je assessments!
    Ik hoop echt voor je dat je verder niets hoeft te doen, Maar het kan zomaar zijn (en die indruk heb ik) Dat je na die assessments wordt toegelaten voor de CBN the Canadian Bridge for Nursing! Succes!!!

    BeantwoordenVerwijderen