zondag 14 oktober 2012

Thanksgiving

Afgelopen weekend hadden onze meiden een paar dagen extra vrij vanwege Thanksgiving. Volgens mij hadden ze dat wel even nodig, even lekker thuis zijn en gewoon spelen. Thanksgiving valt trouwens hier op een andere datum dan in Amerika daar is volgens mij het 3e weekend in november als ik me niet vergis! Maar goed, het is onze 3e Thanksgiving hier en ook onze laatste. Laat ik dan toch maar een keer meedoen aan de tradities en ook zo'n Turkey in de oven braden! Ik heb een tijd geleden een kookboek gekocht met hele goede instructies en ook lekkere recepten dus dan moet het toch wel te doen zijn dacht ik zo. Bij de Superstore had ik een mooie kleine kalkoen uitgezocht van bijna 5 kilo. O wacht eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat dit niet onze eerste kalkoen is die we hebben klaargemaakt. Vorig jaar in de zomer had ik een kalkoen van bijna 10 kilo. Die had ik gratis bij de Superstore gekregen, tja ze moesten er vanaf. Als je namelijk voor een bepaald bedrag aan boodschappen doet ($250) krijg je regelmatig wat gratis en toen toevallig een kalkoen.
Ik heb dat ding toen bewaard voor het bezoek van mijn beide zusjes, dan waren we in ieder geval met genoeg man om zo'n ding op te eten. Het was een heel gevecht om die kalkoen aan het spit te krijgen, het motertje om de kalkoen rond te draaien begaf het bijna en de poten waren lastig bijeen te binden. Maar we kregen het voor elkaar op de BBQ. Het zag er toen goed uit en het smaakte ook wel aardig (kip is lekkerder).
Dus ik dacht, deze keer mooi in de oven. Geen geemmer met poten bijeen binden, rond draaien, motertjes die het niet trekken. De kalkoen moest al 2 dagen vantevoren in de koelkast gelegd worden om te ontdooien, netjes gedaan. Op de dag van de waarheid voelde de buitenkant ontdooit aan maar toen ik het plastic verpakking eraf haalde bleek ie nog half bevroren, DAMN!! Volgens de instructies moet ie 20 min per 1lbs (pound) in de oven op 375 F graden. Gelukkig was ik zo slim om een oventhermometer te kopen anders was het helemaal fout gegaan! Na mijn berekening kwam ik uit op 3 uur en 10 minuten in de oven maar toen die tijd om was, was ie nog bij lange na niet gaar, de thermometer kwam nog niet in de buurt van de 165 F graden die het moest zijn!! Gelukkig had ik 'm iets eerder in de oven gezet omdat ik wel het vermoeden had dat ie ietsje langer moest braden maar uiteindelijk bleek het bijna 1,5 uur langer te zijn! Daarna moest nog mijn aardappel met groenten schotel in de oven en daarna nog de apple-crisp (toetje). Was het de moeite waard?? Mwah....ik zal het niet nog een keer doen. Sommige mensen zijn lyrisch over kalkoen met de stuffing. Maar ik vond het vlees niet zo geweldig, de gravy die ik erbij had gemaakt gaf het nog wat smaak maar ik vond het vlees wederom net als vorig jaar niet veel smaak hebben. Ik had gehoopt het met mijn mosterd met kruiden marinade wat meer smaak te geven maar dat viel tegen. Ook heb ik met zo'n groot pipet regelmatig de kalkoen vochtig gehouden allemaal zoals het hoort. Maar de kinderen die waren "not impressed" op z'n zachtst gezegd. Sarah en Wies riepen alleen maar dat ze het zo zielig vonden voor het "vogeltje". Toch raar, ze eten normaal altijd vlees maar nu ze ineens zo'n half beest met botten zagen liggen werden ze spontaan vegetarisch?! Mijn aardappel met groenten schotel was erg lekker maar de groenten waren te hard naar de zin van mijn kinderen "euh mam, dit hoef je niet meer te maken voor mij"; aldus Janske! Het toetje de apple-crisp (gebakken appeltjes met kruimeldeeg erover) gecombineerd met ijs en slagroom viel uiteraard goed in de smaak, dus ik had toch niet helemaal voor nop in de keuken gestaan, hahahaha!!
Ach ja we zijn weer een ervaring rijker, nu snap ik ook waarom ze in de winkel een groot vriesvak vol met hele kippen hadden!!

Kalkoen in de roasting pan
 
Ingesmeerd en wel met de thermometer erin
 
Dekentje eroverheen
 
Na 2 uur dekentje eraf en uien met champignons erbij
 
Eindelijk klaar!!
 
Gisteren ben ik samen met Anja en onze meiden naar de dierentuin in Calgary geweest. Toevallig ben ik daar 2 jaar geleden met Thanksgiving geweest dus het was wel weer tijd voor een bezoekje.
We hadden super veel mazzel met het weer, een lekker zonnetje en 18 graden. De kinderen hebben zich prima vermaakt en vonden het erg leuk, Voor de moeders was het ook gezellig, een hele dag buurten. Dat we naar de dierentuin zijn geweest was eigenlijk naar aanleiding van het "open huis" die voor gisteren gepland stond. De makelaar in ons huis om het te verkopen en wij een dagje weg, goed excuus! Ik hoorde van de makelaar gisteravond dat er kijkers waren geweest die zeeeeeeer geinteresseerd waren dus hopelijk komt daar iets uit......................stay tuned!!!

 
 
 
 
Tontje heeft trouwens ook nog onze auto weten te verkopen. De auto die we als eerste hadden gekocht toen we hier in Canada aankwamen. Hij heeft echter alweer iets anders op het oog wat hij eventueel mee naar Nederland kan nemen, jaja een oldtimer pick-up. Tja jullie kennen Tontje, he!


Een prachtige zonsopgang van afgelopen week!!

3 opmerkingen:

  1. Hopelijk word het wat met die zééééééér geïnteresseerde kijkers, kopers moeten het worden!@#$%^&*(
    Toch ziet er die "turkey" er niet slecht uit in beginsel, maar je weet schijn bedriegt!
    Hier is het weer heel Holland koud en regen.
    Groetjes, tante Marion.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohhhh Joyce, het mag niet meer lukken he hier! hahaha Nou onze kalkoen was ook bevroren maar na 4 uur oven was hij heerlijk! Mara heeft ook meegegeten en heeft waarschijnlijk een overdosis gehad.....moesten die nacht er 3 keer uit voor haar..... gelukkig meldt ze zich!!
    Verder doen we ook mee met de halloween hype. Tja eerste keer pompoenen karven etc. Heb er zin an!
    Spannend die kijkers..... keep us posted! Succes want voor je het weet ben je voor de kerst weer in het koude kikkerlandje! XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het eerste jaar hadden wij ook zo'n kalkoen. Gelukt was, met stuffing en de hele rimram, maar dat ik nou zei "wow"...... Bedoel, het eten was toen lekker, maar eerlijk is eerlijk, dat hele Thanksgiving zegt me niks en dan al die uren in de keuken.
    Dit jaar zijn we gaan brunchen en dat was eigenlijk veel lekkerder! Je kon kalkoen nemen als je wilde, met stuffing en gravy, maar er waren ook zat andere lekkere dingen.
    Spreekt me dan meer aan, maar je moet het een keer meegemaakt hebben.

    Fingers crossed voor jullie huis!

    liefs!

    Claudia

    p.s: haha, ik moest wel lachen om het zielige vogeltje! Gelijk hebben ze!

    BeantwoordenVerwijderen