donderdag 13 september 2012

School is weer begonnen

Nadat we vorige week heel subtiel een bommetje hebben laten droppen in Nederland met het nieuws van onze terugkeer hebben we toch een hoop reacties gehad!! Ik wil iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren super bedanken! Ik had niet verwacht dat mensen negatief zouden reageren maar ik had het effect van de positieve reacties misschien onderschat. Het heeft ons enorm goed gedaan. Ik moet zeggen dat ik toch wel even wat nerveus hiervoor was. Ik kijk nu alleen nog maar meer uit naar onze terugkeer naar Nederland maar goed nog even geduld!
Vorige week is de school hier weer begonnen, de kinderen waren er wel aan toe na 9 weken vakantie. Ze hebben zich thuis goed vermaakt maar wat ritme en routine is ook goed voor ze.
Ons Janske is begonnen aan Grade 8 de laatste klas van Middle School, hierna zou ze dan eigenlijk naar High school gaan. Janske kijkt er ook naar uit om terug te gaan en vind het niet "vervelend" om weer van school te wisselen omdat ze na dit jaar dus toch naar een andere school te gaan. Desalniettemin, ze keek uit naar een nieuw schooljaar met haar vriendinnen. De eerste dag begon al goed, staat ze netjes op de bus te wachten 's morgens komt er niets??!! Wat nu weer? Dus ik mocht toen nog als een idioot naar de andere kant van Lethbridge racen om Janske weg te brengen en weer terug om Sarah op tijd in de klas te krijgen. Blijkt nu dat ze de busroutes omgegooid hebben, geen brief, geen mail en geen berichtje op de website waardoor ik op de hoogte zou kunnen zijn, heel fijn!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet bij nagedacht had dat ze die routes wel eens om zou kunnen gooien, misschien als je hier opgegroeid bent wel. 's Middags komt Janske om 16.40 thuis (normaal 16.00) de buschauffeur was zelf ook nog de weg kwijt, hahaha (op dat moment was ik te bezorgd om te lachen hoor). Maar Janske had het leuk gehad, leuke mensen in de klas en leuke leraressen.
Ons Sarah begon diezelfde dag in Grade 1 (groep 3), ze had er zin in, al weken was ze aan het aftellen. Voor haar was het een hele omschakeling want de kleuterschool was nog maar halve dagen en nu 4,5 dagen naar school (hier hebben ze altijd vrijdagmiddag vrij). De eerste dag ging uitstekend, ze had het erg naar haar zin, een aantal bekende gezichten in de klas en een aantal nieuwe kinderen maar ze had een vriendinnetje bij haar in het groepje zitten, dus dat was voor mij ook fijn moet ik zeggen.
Een week verder en Janske zit weer helemaal in het ritme van op tijd opstaan, de bus halen, hele dag school en evt. huiswerk na school. Ons Sarah daarentegen had het na een week wel gezien, zondag vroeg ze aan mij (hevig in tranen) of ik ALSJEBLIEF de school wilde bellen dat ze niet meer zou komen, ooooohhhhh!! Slik, "nee Sarah dat kan niet". Voet bij stuk houden wat niet mee viel. Ze was erg moe van hele dagen naar school en ze hadden 2 brandoefeningen gehad die indruk hadden gemaakt. Haar juf pakte het heel goed op toen ik haar maandagmorgen bij de klas afzette "Hi Sarah, I'm soooo glad to see you, I missed you soooo much"!!! Met een big hug erbij, gelukkig ging ze toen zonder tranen de klas in! Pfffffff! Wies vind het op zich goed, alleen met mama thuis maar er zijn dagen bij dat ze elk uur vraagt "Gaan we dan NU Sarah weer halen"?? Ach we moeten allemaal weer wat wennen aan het nieuwe ritme!
Afgelopen weekend was het weer gelukkig ook nog goed ...en.....  Tontje was vrij, dus lekker erop uit. Onze vrienden Harry en Anja hadden een kano gekocht, tijd om uit te proberen. Man man wat hebben we gelachen. Harry en Tontje gingen eerst, het leken wel 2 pubers, ze zaten niet stil, ging bijna om en kregen toen een slappe lach waardoor ze nog meer wiebelden. Daarna mochten Anja en ik, niets aan de hand bij ons en we snapten niet waar die mannen zo'n moeite mee hadden. Daarna de meiden om de beurt mee, die vonden het ook prachtig. Een geslaagde dag dus
De heren in de boot

compleet in een deuk

daarna de dames oftewel de beste stuurlui

Maandag hadden we weer flink spektakel hier in Lethbridge. Wie ons blog regelmatig leest herinnert zich misschien nog wel de grote prairiebrand van vorig jaar 27 november, ik had daar een paar filmpjes van op ons blog gezet. We hadden maandag weer zo'n enorme harde wind en op het Blood reserve (Indianenreservaat) was een electriciteitsmast omgewaaid op die droge prairie, gevolg een gigantische brand die zich met 140 m per minuut vooruitplaatste. Niet bij te houden dus. Vorige keer was er ongeveer 8000m2ha afgebrand (als ik me niet vergis) deze keer 9000m2ha. Een flinke lap grond dus. Nou was ook nog het geval dat Tontje om 13.00 bij de Safeway op noord-west stond om te lossen maar omdat de lading benzine nog niet paste heb ik hem opgehaald zodat hij thuis kon wachten (wij wonen op zuid-west). In de auto zeiden we nog tegen elkaar "ruik jij ook rook" maar we zagen nog niets. Belt Harry om 13.45 ons op "Nou het is weer goed raak bij jullie niet?", "HUH?", "Ja, er is weer brand" Toen we buiten keken, dikke rookwolken. Tontje dus als een idioot terug gebracht want de rook (dus ook het vuur) ging precies de kant op waar Tontje z'n vrachtwagen VOL met benzine geparkeerd had! Hij heeft de vrachtwagen toen aan de andere kant van Lethbridge neergezet. Gelukkig is het vuur niet tot in Lethbridge gekomen, maar wel heeeeeeeel dichtbij.  Deze keer ben ik naar een hoger punt gegaan om een beter zicht op het gebeuren te hebben (jaja, er schuilt een klein ramptoeristje in me, als er geen menselijk leed te zien is tenminste). Wies moest het behoorlijk ontgelden met die harde wind (90km/uur), ze werd een paar keer omgeblazen, ochgerm!!

links zie je waar de rook  begint en achter het boompje zie je waar Lethbridge begint

de rook over Lethbridge

en nog meer rook

1 opmerking:

  1. ik hoop alleen dat je blijft schrijven als je ook weer in Nederland bent...
    Want je schrijft leuk en het is voor ons emigranten dadelijk leuk om te lezen hoe het Nederlandse leven weer is......
    En rampen om te beschrijven gebeuren hier ook vast genoeg!

    Groetjes uit Brabant!
    Claudia

    BeantwoordenVerwijderen