maandag 2 april 2012

Vakantietijd

Zo zit je in Canada en zo zit je weer in Nederland op de bank! Tuurlijk is het niet zo simpel maar zo voelt het wel. De lange periode van voorbereiden en ernaar toe leven is dan ineens voorbij.
Vorig weekend hadden we Michael en Joyce met de jongens op bezoek, was erg gezellig geweest en de kinderen hadden zich goed vermaakt en ondanks dat ze nu een extra dagje samen hadden gespeeld was het nog te snel dat Matthew en Lucas weer naar huis gingen. Maar toch moest het want de koffers moesten ingepakt gaan worden voor ons tripje naar Nederland. Sarah vond het toch maar moeilijk om te begrijpen het concept "vakantie". Ze vroeg de hele tijd "gaat de playmobile dan mee", "ik wil mijn lampje meenemen" enz. Ze snapte niet zo goed dat al onze spullen in Canada bleven, ook niet als ik zei dat we maar 4 weekjes weg waren dan weer naar huis gingen. Afijn we hebben samen de koffer ingepakt en volgens mij was het toch wel goed.
Maandag stond in het teken van "laatste dag voor de vakantie", oftewel stress dag!! Wie kent dat niet??
Laatste wasjes draaien, huis opruimen, laatste souverniers kopen, koffers inpakken, koffers wegen. Ik had besloten om heel ordinair voor iedereen een koffer mee te nemen, 5 stuks dus. Daar betalen we uiteindelijk ook voor. Overdag gingen Janske en Sarah nog gewoon naar school en Janske kreeg nog het een en ander mee aan huiswerk, ook leesboeken ingepakt om haar Engels bij te houden.
De nacht van maandag op dinsdag heb ik verrassend goed geslapen, Tontje daarentegen wat minder.
Het wekkertje ging al om 7.00, klaar maken voor de grote reis. De kinderen waren erg uitgelaten wat weer niet zo goed werkte op mijn zenuwen. Maar goed om 10.00 is het dan zover, koffers zijn dicht, handbagage ingepakt, paspoorten binnen handbereik. Tijd om aan te rijden richting Calgary. M'n hoofd ontplofte zowat op dat moment van de hoofdpijn van al dat gecheck, nu maar hopen dat we alles hebben. Om 12.30 zijn we in Calgary bij Westcan (bedrijf waar Tontje werkt) Dennis brengt ons vanaf hier verder naar het vliegveld en parkeert de auto daarna weer bij Westcan voor de komende 4 weken. Anders moesten we ruim 250 dollar betalen voor het parkeren bij het vliegveld (toch op de kleintjes letten). We zijn ruim op tijd om de koffers in te leveren, in-checken had ik de avond vantevoren al online gedaan, heel handig!! Even met z'n allen wat gegeten voordat ook wij achter de douane gingen.
De meiden vonden het wel heel leuk om zo'n groot vliegtuig in het echt van dichtbij te zien. Blijft toch ook bijzonder dat zo'n ding opstijgt en je in no-time 7500km verderop weer afzet?! De vlucht ging verder prima, kinderen vermaakten zich met de kleine tv-tjes, ondertussen werd er wat gegeten en eigenlijk moesten ze ook gaan slapen maar dat lukte niet heel erg goed. Uiteindelijk hebben ze 1,5 uur geslapen en pa en ma helemaal niet. Om 8.00 NLse tijd kwamen we woensdagmorgen aan (het was voor ons eigenlijk 0.00), ons pap, Maike en Inge stonden ons op te wachten met een groot bord, heel erg leuk. Het was toch wel fijn dat we werden opgehaald. Eerst wilden we met de trein verder richting Eindhoven maar ze stonden erop om ons op te halen.
Het verwelkomingsbord

De eerste indrukken van Nederland waren; oooo, wat zijn de auto's klein, wat zijn de straten klein en smal en wat is het hier groen!!! Uiteraard werden onze geurzintuigen ook geprikkeld door de gierlucht van de weilanden, heerlijk!!
Eenmaal in Lieshout kwamen al gauw de andere opa's en oma's op de koffie, lang niet gezien dus er moest flink geknuffeld worden. Onder het genot van een (sterk) bakkie Nederlandse koffie hebben we lekker bijgekletst. Het was wel overweldigend allemaal, als er mensen naar ons toe kwamen in Canada dan ben je zowat 1 op 1 met die mensen maar hier zijn er zoveel mensen die je zo lang niet gezien hebt. Het liefste zie je iedereen op dezelfde dag maar dat gaat gewoon niet en ik vraag me ook af hoe ver te komen op ons lijstje. Maar goed onze agenda zit niet tjokvol en dat wil ik ook zo houden om niet overspannen weer terug te gaan. Dus gezamelijk etentjes en feestjes zijn heel erg fijn!!

Ons tijdelijk verblijf in Nederland

De kinderen hebben de afgelopen dagen redelijk wat last gehad van de jetlag, overdag geen problemen, niet extra vervelend of zo maar 's nachts waren ze 1,5-2 uur wakker (gaan we er nu dan uit, mama?). Sinds zaterdagnacht gaat het goed, gelukkig!! Ze slapen de hele nacht door en lijken weer hun ritme te pakken te hebben. Tontje en ik hadden niet veel last van het tijdsverschil maar last van de kinderen die 's nachts dus wakker waren en waardoor wij dus niet konden slapen.
Afgelopen zaterdag hadden we het vrijgezellenfeest van ons Inge. Tontje moest natuurlijk met die van Erwin mee. De dames hadden eerst geluncht, daarna hebben we een workshop cupcakes versieren gehad. Je kent misschien wel die programma's als "Cake Boss" nou op zo'n zelfde manier mochten we kleine cupcakes versieren, het lijk eigenlijk wel op kleien maar dan met fondant en gebak. Daarna zijn we wat gaan drinken, ons Inge probeerde we al zat te krijgen door een borreltest (raad het drankje), volgens mij lukte dat wel aardig! Hierna kregen we een workshop salsa dansen, erg leuk, je moet wel los in de heupen zijn hoor!! Voor het eten gingen we naar een pizzaria waar Inge een eigen pizza moest bakken, ging haar erg goed af, ook het deeg in de lucht gooien en opvangen deed ze netjes, nu heeft ze dus haar diploma op zak en kunnen we voortaan bij ons Inge pizza gaan eten! Als laatste gingen we in Eindhoven op Stratumseind op stap. Iedereen in de omgeving van Eindhoven kent dit wel, een straat met alleen maar kroegen en barretjes. "Vroeger" gingen wij daar ook wel eens naar toe, tja met zoveel kroegen heb je voor ieder wat wils en dan weet je ook in die kroeg komen alleen maar studenten, in die kroeg moet je 16 zijn, in die kroeg wordt je stoned en ga zo maar door. We gingen naar de kroegen die ons Inge uitzocht. Ik kan er niks aan doen maar overal draaiden ze me toch een bak met herrie!! Loeihard, en weinig muziek (jeetje ik klink nu wel als een zeikerd he?) Geef mij maar een cafe waar MUZIEK wordt gedraaid en waar je kunt
buurten ipv schreeuwen. Maar het was niet mijn feestje en we hebben het toch erg gezellig gehad, ons Inge vond het super gezellig en dat is het enige wat telt!! Rond 1.00 troffen we de mannen ook op Stratum en rond 3.30 reden we weer richting huis, het was laat genoeg. De mannen hebben trouwens overdag in Valkenswaard een outdoor survival parcours gedaan, was schijnbaar toch wel wat gevaarlijk want 1 persoon brak zijn neus (nee gelukkig niet de vrijgezel). 's Middags hadden ze een zaalvoetbaltournooi in Beek en Donk en hierna gingen ze op stap in Eindhoven, zij hadden dus een nog langere en vermoeiendere dag dan ons achter de kiezen. Vandaar dat we zondagmorgen dus eerst moesten uitslapen, 's middags op verjaardag van onze peetkindjes (tweeling), die werden alweer 10 jaar. Rond etenstijd brachten we Janske naar opa en oma Bos voor een aantal dagen. Wederom heerlijke frietjes met frikandellen gehad, jummie. 's Avonds waren we kapot, gelukkig goed kunnen slapen dus dat scheelt weer een hoop. Vanmorgen ben ik lekker met Sarah en Wies de bossen ingegaan. Dat heb ik wel gemist, bij ons in de omgeving staat nog geen boom, dus een bos is helemaal ver te zoeken! Alleen ik was vergeten m'n memorycard uit de computer te halen dus ik kon geen foto's maken. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik uberhaupt nog geen foto's heb gemaakt sinds we hier zijn, schandalig!! Ben het gewoon glad vergeten. Maar dat maak ik nog goed. De foto's van het vrijgezellenfeest laten nog even op zich wachten want dat is nog een verrassing voor ons Inge.

Van onze vrienden mogen we onze "eigen" auto weer lenen, helemaal super!!!

O ja, ondertussen ben ik bijna helemaal beter, 's morgens klink ik nog beroerd en Tontje hoest ook nog lelijk af en toe maar verder zijn we goed opgeknapt. Het was een smerig virusje in ieder geval!
We hadden gehoopt dat het goede weer nog even ging doorzetten maar het is nu 5-10 graden, bewolking met af en toe zon, hopelijk wordt het komende dagen nog wat beter!

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk om jullie belevenissen in Nederland te lezen en nog leuker dat al die plekken die je noemt voor mij bekend zijn. Stratemseind wel van naam, want toen ik in de omgeving kwam wonen ben ik niet meer op stap gegaan (van te voren ook al niet zo'n uitgaansbeest maar dat ter zijde). Inmiddels is de eerste week alweer bijna om, ongelooflijk hoe de tijd vliegt. Kijk al uit naar de rest van de verhalen en wij weet zitten wij import-canadezen binnenkort ergens in Brabant op een terras samen koffie te drinken, lijkt me erg leuk!
    Geen bomen daar bij jullie? Wat erg!
    Nee bossen hebben wij hier wel genoeg in Ontario!
    He tot gauw!
    liefs,
    Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk voor jullie dat jullie zo'n groots ontvangst hadden! Nederland blijft Nederland, volgens mij best lekker om weer eventjes daar te zijn als je al 2 jaar niet bent gewest. Nou geniet van alle aandacht en natuurlijk veel plezier op de feestjes!
    Even geen CARNA of assessment maar lekker vakantie!
    Lieve groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen