donderdag 3 november 2011

Trick or Treat!!

Heerlijk is dat, 's morgens na de eerste ochtendspits met een bakkie koffie even achter de computer, even relaxen!! Om 7.00 gaat hier de wekker en om 8.10 moet ik hier de deur uit met Sarah en Wies want de school van Sarah begint om 8.22 (wie dat verzonnen heeft??!!). Ons Janske is dan allang weg die moet om 6.30 opstaan en om 7.00 de deur uit om de bus van 7.10 te halen. Vervolgens zit zij 45 minuten in de bus, haar school begint om 8.15. Ze heeft 's morgens de pech dat ze aan het begin van de busroute wordt opgehaald maar 's middags wordt ze ook als een van de eerste afgedropd dus om 3.30 is ze weer thuis. Maar goed altijd nog beter dan fietsen, vindt Janske! Ik breng Sarah nog altijd trouw op de fiets naar school, op mijn Hollandse damesfiets wel te verstaan met voor en achter een kinderzitje. Op school keken ouders en kinderen hun ogen uit, dat hadden ze nog nooit gezien. Hier fietst nagenoeg iedereen op een moutainbike en heeft zijn kinderen in zo'n kar achter aan de fiets hangen. "Wow, that's a cool bike" was hier het commentaar! Of dat het niet moeilijk fietsen was, vroegen ze ook wel eens. De meeste mensen brengen hun kinderen naar school met de auto, en 's middags zitten ze in hun auto voor school te wachten tot de kids weer naar buiten komen, nee lopen en fietsen is hier een zeldzaamheid. Maar goed ik moet nog zien hoelang ik nog kan fietsen want als het eenmaal gaat sneeuwen en vriezen ga ik met -20 ook niet meer op de fiets.

Afgelopen weekend zijn we naar Sundre geweest naar Leon en Irma, tjongejonge wat wonen die mooi, net buiten het dorp (een gat van niks) in de bossen staat hun bungalow. Op de foto hieronder zie je hoe het zuiden van Alberta eruit ziet (van Calgary naar beneden) en vanaf Calgary naar boven heb je meer bomen en bossen. Dus wij waren wel een beetje jaloers op hun mooie stekje. Zaterdag kwamen we daar aan en hebben we samen rond de firepit lekker wat gedronken en gegeten. Zondag ben ik met Irma naar het ziekenhuis van Sundre geweest om een kijkje te nemen. Irma werkt daar als verpleegkundige (in NL werkte ze als pleeg op de couveuse, dus ongeveer zelfde achtergrond als ik) en je bent daar inzetbaar voor het hele ziekenhuis, EHBO en verpleegafdeling behalve het verpleeghuis wat daar ook aan vast zit. Jullie snappen dan ook wel dat dit ziekenhuis niet erg groot is. In ieder geval, ik kreeg van Irma een aantal boeken mee, een test om mijn kennis testen en 5 dikke mappen (ieder 10 cm of meer) van het "nursing refresher program". Een collega van haar had die niet meer nodig dus ik mocht het hebben. Wauw!! Hier kan ik zeker mee aan de slag!! Nogmaals bedankt Irma!!! We hebben het erg gezellig gehad en ik heb Irma ook ontzettend veel kunnen vragen over hoe het hier nu werkt, verschillen en overeenkomsten met in Nederland werken. Zondag zijn we weer naar huis gereden en dat was voorlopig het laatste tripje wat we met de camper hebben gemaakt omdat de winter voor de deur staat.
Onderweg 3 oude graansilo's bij Mossleigh

En dan was het afgelopen maandag Halloween, Janske en Sarah mochten verkleed naar school (net als carnaval in Nederland) en ik had de heksenjurken van de carnaval uit de dozen getoverd. Daar waren ze erg blij mee, ze waren op en top heks. Janske's jurk zag er hetzelfde uit als die van Sarah.

"Trick or Treat"

's Avonds wilde Janske heel graag langs de deuren om te "trick or treaten". Vorig jaar had ik het niet gedaan maar dit jaar kwam ik er niet onderuit (wat moet je toch met al die bergen snoep???). Nou vooruit, meteen na het eten meiden warm aangekleed, Tontje en ik met die meiden de straat op. Het is de bedoeling dat je alleen aanbelt bij de huizen die de buitenlamp aan hebben bij de voordeur. Sommige mensen hebben hun huis ook versierd maar nooit zo belachelijk als in dat filmpje in mijn vorige bericht. De meiden gingen dus van deur naar deur en ik bleef met Tontje op de stoep staan wachten. We zijn een half uur weggeweest maar de tas en bak die ze mee hadden genomen zat tjokvol met snoep!! Niet normaal, ik hoef niets meer te kopen voor de rest van het jaar! Eenmaal thuis hadden wij ook de buitenlamp aangedaan zodat ze ook bij ons aan de deur konden komen. Maar er kwam helemaal niemand!!!! Sarah was toch boos! Ons huis staat iets verder van de straat en er staan 2 grote bomen voor in de tuin en ik had niets versierd (geldverspilling), weet niet of het daar aan ligt. Ach ja nu spelen ze samen trick or treat.
Na Halloween begint iedereen al naar kerst toe te leven, in de winkels kun je al kerstinpakpapier kopen en van het weekend is de eerste "Christmas craft show", ook op de radio al reclame's met tips voor kerstcadeautjes. Mensen laten zich helemaal gek maken wat dat betreft, na kerst zijn ze maanden bezig om de rekeningen af te betalen. Nee, daar kan ik met m'n Nederlandse kop nog niet bij!!!

2 opmerkingen:

  1. Hier in Ontario lunchpauze! Kopje koffie en genieten van jullie nieuwe verhaal op het blog!
    Fietsen is hier geen lolletje. Tenminste bij ons niet. Wij wonen in het buitengebied, midden op een berg die je dus ALTIJD op moet en haast niet te fietsen is. Hier waar wij wonen is het in het algemeen erg heuvelachtig, maar ja Hillsburgh... de naam zegt het al.
    Bovendien zijn automobilisten er helemaal niet op bedacht en scheuren als gekken. Als ze je zien, stoppen ze ook gelijk, maar ja, ALS ze je zien....
    Wij zijn wel eens met de paarden een stukje over de weg gegaan. We waren een heuse bezienswaardigheid.... Vooral ook nog omdat onze IJslanders aardig koel in het hoofd zijn.
    Maar fietsen... ja dat mis ik af en toe nog wel.
    Halloween inderdaad erg maf! Maar wel grappig!
    Kerst vind ik hier wel gaaf! Al die versierdingen... Ik vind het helemaal te gek! Vorig jaar al wat dingen aangeschaft en dit jaar maar eens kijken wat nog meer leuk is. Na remembrance day hoor je dan ook de hele dag kerstliedjes op de radio, ook heel leuk!
    zo koffie is op! Weer aan het werk in Hilsburgh!

    Groetjes,
    Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent wel lekker Nederlands, he, met je zunigheid! ;-)
    Maar je hebt gelijk hoor. Ik koop ook niet veel versiersels, meestal haal ik al hetzelfde weer uit de kast. Ook voor kerstmis.
    Wij hadden ook niemand aan de deur met Hallowe'en. Vorig jaar zat ik nog klaar met snoep en toen kwam er voor het eerst echt niemand (na het jaar daarvoor slecht 3) dus nu niks gekocht en voor de zekerheid geen buitenlicht aan.

    BeantwoordenVerwijderen