dinsdag 26 juli 2011

Frustratie!!

EINDELIJK heb ik bericht gekregen van CARNA (College & Association of Registred Nurses of Alberta) na maanden wachten, maar het is niet het bericht waar ik op gehoopt heb; ik moet 4 assessments gaan doen op de universiteit in Calgary voordat ze kunnen beoordelen of ik wel in aanmerking kom voor een vergunning als verpleegkundige!!!Sinds vorig jaar september ben ik bezig met m'n Engelse taalexamen en het in kaart brengen van mijn opleiding, mensen zoeken in Nederland die wilde bevestigen dat ik inderdaad mijn opleiding succesvol heb afgerond, mijn registratiebewijs uit Nederland op laten sturen. Ik moest ook uitrekenen hoeveel uren ik de afgelopen 7 jaar heb gewerkt als verpleegkundige, kortom een heel gedoe dus. Maakt niet uit dacht ik, ik heb 2 opleidingen gehad (algemeen verpleegkundige en kinderverpleegkundige) dus ik zal wel een heel eind goed zitten. Maar daar denken ze helaas iets anders over hier.
Citaat: On review of your file, it could not be determined that you currently possess the knowledge and skills (competencies) expected of an Registered Nurse in Alberta.
Kortom; we weten niet of je wel competent genoeg bent om hier te werken als verpleegkundige.
Daarom moet ik die 4 assessments (het maximale) doen voor;
*algmene verpleegkunde
*pasgeborene
*kinderverpleegkunde
*psychiatrische verpleegkunde
Het feit dat ik al 10 jaar op de kinderafdeling heb gewerkt als verpleegkundige leggen ze doodleuk langs zich neer. Ik weet dat het ook geen zin heeft om bezwaar te maken bij CARNA want dan zeggen ze gewoon: als je zoveel ervaring hebt dan zijn de assessments ook niet moeilijk, wat dus bij Annemarie gebeurd is.
Weet je, het feit dat dit zo zou lopen had ik al verwacht dus dat is ook niet wat me zo frustreert maar wel het feit dat wij onze permanente verblijfsvergunning in Canada hebben gekregen op basis van mijn diploma en werkervaring en Tontje en de kids zijn eigenlijk dus met mij mee gekomen. Tontje hoefde "alleen maar" een nieuw rijbewijs te halen en kon gaan solliciteren en ik moet door deze hele kermis heen voordat ik uberhaupt in aanmerking kom voor een vergunning om te mogen werken.
Alle verpleegkundigen moeten ieder jaar in augustus een nieuwe vergunning aanvragen om te mogen blijven werken, dit kost hen $500 per persoon per jaar (kun je je voorstellen hoeveel geld er dan binnen komt). De regels zijn per provincie ook nog eens anders, het zou in  Britisch Colombia  makkelijker zijn om aan het werk te gaan dan hier bijvoorbeeld. Ook zijn ze de laatste jaren strenger geworden terwijl ze wel een te kort hebben aan verpleegkundigen.
Stel dat ik in het beste geval alle assessments goed doorloop dan moet ik daarna nog een examen afleggen (hetzelfde examen wat je moet maken aan het einde van je opleiding) dan krijg je een tijdelijke vergunning om te werken als je dan een baan hebt gevonden en je werkgever geeft je na verloop van tijd een positieve referentie DAN krijg je een definitieve vergunning.
In het slechtste geval dan kom ik slecht uit de bus bij de assessments en moet ik eerst nog een hoop aanvullende opleiding gaan doen voordat ik dat examen mag maken. Maar goed daar gaan we nog maar even niet vanuit.
Ik moet eerst zorgen dat die assessments ingepland gaan worden (dat zal ook pas over een paar maanden zijn) en me daarop gaan voorbereiden. Ik heb van een vriendin al 3 dikke boeken mogen lenen, daarnaast wil ik gaan kijken of ik hier een aantal dagen kan gaan meekijken in het ziekenhuis (op ieder vakgebied). Geen tijd om uit m'n neus te peuteren dus!

3 opmerkingen:

  1. Kan alleen maar zeggen "wat een gezeik"!
    Typisch bureaucratisch geneuzel. Zit er weer eentje achter het bureau die al jouw brieven niet begrepen heeft en dan komt er zoiets uit en dat puur om hun eigen "ass" te coveren. Want stel je voor ze laten je werken zonder al die dingen en er legt net iemand het loodje bij jou dan denken ze dat het daardoor komt.
    Maar goed, toch shit voor jullie! Duim dat dan die assessments van een leien dakje gaan.
    Succes en keep smiling!
    Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja wat een gezeur he? Maar misschien ben jij wel veel slimmer dan ik. In ieder geval ben je beter in Engels waardoor je de vragen misschien beter begrijpt en dan zo door alle assessments heen gaat. Maar het is en blijft een klote bericht!
    Sterkte!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook verpleegkundige (Nl diploma) en had ook begrepen dat ik weer naar school zou moeten als ik dat werk weer wilde doen (hier). Ben daar dus nooit aan begonnen.O.a. omdat ik ook niet zo'n zin in het beroep zelf had.
    Heb bewondering voor je dat je je hier doorheen bijt en wens je veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen