woensdag 13 oktober 2010

Happy Thanksgiving!


Afgelopen maandag was het tijd voor onze eerste Thanksgiving, iedereen zal dit fenomeen wel kennen maar in Nederland wordt er niets naar gedaan. Maar waar het om draait bij Thanksgiving is dat men dankbaarheid toont (aan god eigenlijk) voor alles wat er geoogst is. Het komt er vooral op neer dat het een groot eetfestijn is met vrienden en familie, met inderdaad kalkoen!
In Canada vieren ze Thanksgiving op de 2e maandag in oktober en in Amerika de 4e donderdag van november. Op de dag zelf ben ik met de meiden naar de dierentuin geweest, zonder Tontje want die is nog druk bezig met het
binnenhalen van de oogst vanuit de U.S.
Ik vond dat ik er toch een leuke dag van moest maken en dat is ook zeker gelukt. We waren dus naar de dierentuin in Calgary geweest, die ligt tegen het centrum aan maar je merkt niets van die drukte als je daar rondloopt. De meiden keken hun ogen uit, zelfs Wies riep de hele tijd: "kijk" en "mooi", ook riep ze heel vaak "hond".... euh nee Wies een olifant blaft niet!!! Sarah vond de leeuwen het mooist en Janske de rode panda (zie foto's). Ook hadden ze een pre-historisch gedeelte waar een heleboel dinosaurussen nagemaakt waren, Sarah vond ze nog al indrukwekkend, vooral toen ze begonnen te bewegen en geluid te maken.
Gisteren heb ik een rondleiding gehad over de kinderafdeling van het ziekenhuis hier. Abby die daar werkt is al eerder bij mij thuis geweest en ze heeft me toen al het een en ander verteld, nu was het tijd om eens te gaan kijken op de afdeling zelf. De afdeling is ongeveer de helft kleiner als in Helmond maar hier heeft ieder kind een prive kamer. De couveuse afdeling zit op een andere etage (bij de kraamafdeling evenals de NICU). Als ik het zo allemaal zie begint het wel weer te kriebelen maar ik moet helaas eerst een vergunning krijgen om te mogen werken en daar moet ik eerst een paar obstakels voor nemen. Als eerste is er dat taal examen wat ik volgende week moet maken dan moet ik precies aantonen hoeveel uur les ik heb gehad en hoeveel uur praktijk en waarin, daarna moet ik nog een examen afleggen (zo'n zelfde als je zou afstuderen) dan krijg ik een tijdelijk vergunning die later (als je eenmaal werkt) omgezet kan worden in een permanente vergunning. Raar eigenlijk vooral als je weet dat we Canada zijn binnen gekomen op mijn diploma en werkervaring!!!
Gisteravond zijn waren we bij Abby thuis uitgenodigd voor een "late thanksgiving meal", samen met onze buren en iedereen bracht iets mee. Abby had zelf kalkoen gemaakt en ik moet zeggen dat die erg goed smaakte, hij was niet zo traditioneel als je zou denken (zo'n enorm beest op tafel met vulling erin). Anyway de kinderen vermaakte zich prima helaas was Tontje er weer niet bij, ja nog steeds in de U.S. maar Dennis was wel vrij dus die heeft meegeholpen om de kalkoen burgemeester te maken.
Verder gaat alles goed hier, het weer is nog erg aangenaam geweest de afgelopen weken 15-25 graden met af en toe een uitschieter nog daar boven, we verwachten dat de omslag er ineens zal zijn en dat het dan ineens winter is maar we wachten het rustig af. Misschien leuk om te weten dat we morgen alweer 6 maanden in Canada zijn, het is ongeloofelijk hoe snel dat gegaan is. En nee sorry, we hebben nog geen heimwee naar Nederland, misschien na de winter, haha!

1 opmerking:

  1. Heej Joyce,

    Leuk om te lezen dat het goed met jullie gaat. Een half jaar alweer in Canada? Wat vliegt de tijd. Fijn dat het ook zo goed gaat met de kids. Super! Kom je niet een keer op vakantie naar Nederland (haha). Dan kom je toch wel even koffie drinken bij je oude collega's. Ik mis je wel! Groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen