vrijdag 7 december 2012

Good to be back?


De priemende vraag die natuurlijk iedereen heeft; hoe is het om weer terug te zijn??
Het is heel gek. Ik hoefde deze keer niet zo te wennen aan het "in Nederland zijn" als toen we in april op vakantie kwamen maar Tontje juist weer meer als in april. Het is een raar gevoel om te bedenken dat we nu niet meer terug gaan naar Canada en ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik daar van moet vinden.
Afgelopen week is het uiteraard weer enorm druk geweest met heeeeeeel veeeeeeeel geregel. Ik doe dit het liefste zo snel mogelijk want dat is het achter de rug. We hebben ons weer ingeschreven bij de gemeente, zorgverzekering geregeld, auto gekocht, voor Janske gesprekken gehad bij potentiele scholen, sinterklaas gevierd, telefoons geregeld, huurhuis (bijna) geregeld.

Op zondag landde we in alle vroegte op Schiphol, we hadden een hele goede vlucht gehad. De meiden deden het super, niet gemopperd of gezeurd. Dat maakte het voor ons ook een stuk relaxter. Desalniettemin is het toch een lange reis en eenmaal in Amsterdam waren we toch erg moe. Van mijn familie stonden ze al te wachten en er waren zelfs een aantal vrienden als verrassing gekomen, heel erg leuk. Deze keer geen trubbel met de koffers dus die waren er ook gauw genoeg.


Eenmaal weer aangekomen in Lieshout stonden de ouders van Tontje ook al gauw op de stoep. Het is zo vertrouwd om iedereen weer te zien dat je je afvraagt of je echt wel weer 7 maanden weg bent geweest. Die zondag is het een komen en gaan van bezoek en zitten we 's avonds als halve zombies op de bank.
Maandags moeten we aan de slag met het regelen, ik had al veel voorbereiding gedaan zoals afspraken gemaakt en formulieren klaar liggen dus dat scheelde wel.
Dinsdags is Tontje op pad geweest voor een auto en het is uiteindelijk een Citroen Picasso geworden, wel even wat anders als onze GMC Suburban. Woensdagmorgen konden we die gelijk ophalen dus dat was weer goed geregeld.
Ondertussen had ik de bank nog aan de telefoon gehad en we komen helaas nog niet in aanmerking voor een hypotheek. Niet geheel onverwachts, we moeten eerst een contract hebben en onze proefperiode hebben doorlopen op het werk. Niet erg fijn want dat betekent dat we eerst moeten gaan huren maar misschien wel goed. Dan kunnen we tenminste op ons gemak bekijken waar we willen wonen en wat voor huis we willen. We zijn al in onderhandeling met een particulier huurhuis maar dat is nog niet definitief rond.
Ons Sarah is vandaag begonnen op school, ik vroeg haar gisteravond "vind je het spannend?"  "nee", zegt ze (een beetje verontwaardigd). Gelukkig maar!! Vanmorgen dus in alle vroegte weer naar school (door de sneeuw) en ik ben ruim een half uur in de klas gebleven. Ik heb alle vertrouwen in ons Sarah dat dat wel goed komt.
Voor Janske heb ik deze week al 2 gesprekken gehad op 2 verschillende scholen. Afgelopen dinsdag op het Dr. Knippenbergcollege en gisteren op het VMBO in Gemert. We hebben nu gekozen voor de laatste school omdat zij alle varianten van het VMBO (basis-kader-tg) op 1 school hebben. Dus stel dat ze zou moeten switchen dan kan ze toch op dezelfde school blijven. Op de Knip hadden ze namelijk alleen maar het VMBO-tg. Janske zal in de 1e klas instromen zodat ze maar 3 maanden heeft gemist i.p.v. een jaar en 3 maanden (qua leeftijd hoort ze eigenlijk in de 2e klas). Ze zullen bij Janske ook nog testen afnemen om te zien wat haar niveau is. We hopen dat ze voor de kerstvakantie ook nog wat mee kan doen in de klas zodat het begin gemaakt is en al een indruk heeft van de school. Ook zij heeft er zin in maar vindt het natuurlijk ook spannend. Ze zal nu ook moeten gaan fietsen naar school ipv met de schoolbus. Vanuit Beek en Donk is het ongeveer 5 km zijn dus het valt mee, even wennen.
Tontje heeft vanavond een gesprek voor een baan en ik over 2 weken.

Afgelopen woensdag hebben we zelf een beetje sinterklaas gevierd. Ik wilde het niet uitgebreid vieren maar helemaal niets is ook niets. De meiden keken er wel erg naar uit, flink zingen en zo.
Toen de "Piet" uiteindelijk op de raam klopte waren ze zooooooo blij. Wies heeft continue staan springen en trok ieder cadeautje zowat uit de hand van opa die de cadeau's uitdeelde. Was erg leuk om te zien.

Verder zijn we nu, na bijna een week bijna van onze jetlag af, volgens mij heeft iedereen nu de hele nacht doorgeslapen. Voorheen was er elke nacht wel iemand aan het spoken, ze gingen wel weer slapen maar dan waren ze 's morgens niet wakker te krijgen en moeders kon dan niet meer slapen. Het was een omgekeerde wereld waar ik dus 's morgens om 7.00 al aan de koffie zat en de meiden nog lagen te slapen. Weer eens wat anders he!

Om ons weer te laten wennen in Nederland sneeuwt het nu, flink (voor Nederlandse begrippen)!! Iedereen in rep en roer, lachen hoor. Maar ja zonder mijn 4-wheel aandrijving is het rijden wel even wat anders, we glibberen gewoon over de weg, opletten dus.

 
Doordat we het nog zo druk hebben gehad hebben we nog niet veel mensen gezien, dat komt allemaal wel. Emotioneel gezien zijn het nog niet zo'n leuke weken, je bent weer terug in Nederland iets wat je graag wilde maar je hebt nog niet een eigen plek en je hele routine en ritme ligt op z'n gat. Maar geef het wat tijd en dat komt dan ook wel weer goed.

5 opmerkingen:

  1. Weet je, ik denk hoe graag je ook terug wilt en hoe blij je daar ook over bent, dat wil nog lang niet zeggen dat het dan ook gelijk lekker voelt.
    Tenslotte wilden jullie toen ook heel graag naar Canada, hebben er jaren naar toe gewerkt en naar uitgekeken.
    Dus ik snap best dat je daar een beetje met een dubbel gevoel rond loopt en het zou zo maar eens kunnen dat je af en toe heimwee naar Canada hebt. Je hebt er tenslotte met een reden willen wonen en die zal misschien zo nu en dan opspelen.
    Lijkt me heel normaal.
    Ik zou zeggen neem effe de tjid en misschien moet je in NL gewoon het roer een beetje om gooien en wie weet wat er dan op je pad komt.
    Lief dat je dat alles met ons wilt delen, want ik denk dat niemand zich dat kan voorstellen hoe dat is om terug te gaan.....

    Fijn weekend,
    liefs,
    Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik kan me je dubbele gevoel goed voorstellen.
    Straks ga je je nog afvragen of je wel ooit in Canada gewoond hebt. Maar dat heb je dus wel en dat neemt niemand je meer af.
    Wat heerlijk is denk ik is dat je weer lekker onder familie bent, vooral voor de kinderen. Dat vind ik zelf het enige nadeel van het wonen hier, dat oma en opa en (lieve) tantes en ooms zo ver weg zijn.
    Vooral op de goede dingen letten denk ik dan komt het allemaal goed!
    Groetjes, Angelieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh het lijkt mij ook heel moeilijk hoor. Want veel dingen in Canada waren goed, maar ook in Nederland. Nu zijn jullie heerlijk onder je familie en vrienden, dat moet heerlijk voelen. Straks komt alles op zijn pootjes terecht. ook Nederland heeft regels. Een verhuizing geeft al stress laat staan een emigratie en re migratie! Ik vind het knap hoe jullie dat gedaan hebben en georganiseerd. Veel succes voor de meiden dat ze maar snel mogen wennen aan de nieuwe situatie! Enne nooit meer naar Canada???? Voor vakantie misschien toch nog wel een keer? Altijd welkom he, dat weet je!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een achtbaan van emoties, geef het allemaal maar een kans om te kunnen verwerken. Die feestmaand maakt het er ook niet makkelijker op. We hebben jullie gisteravond gelukkig weer kunnen omhelzen. Het voelt goed.
    Groetjes, tante Marion.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En hebben jullie het huis kunnen huren? Ik hoop het voor jullie, zo lekker om weer een eigen plekje te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen